iA


"the user is king."

Scris pe de Oana Filip

Adică noi, ăştia care suntem consumatori şi care înţelegem cât de cât sistemul de funcţionare al brandurilor. Replica din titlu a ajuns un laitmotiv. Nu ştiu cât de mult credem în ea sau doar ne place să o rostim cu diverse ocazii.

Cert e faptul că ar trebui întoarsă pe toate feţele, astfel încât să găsim metoda cea mai bună de a o folosi. Nu doar în prezentări, discuţii şi alte cele, ci chiar pe bune, prin raportare la o serie de contexte specifice.

Adevărul e că nu suntem deloc regi. Nici măcar regine sau alte ranguri cu sânge albastru. Da, suntem ridicaţi (superficial) la stadiul de „singurul-element-care-contează-cu-adevărat”, dar cam atât. Cât de mult acţionează brandurile în această direcţie?

Răspunsul pe care l-am găsit şi în care tind să cred tot mai mult e acesta: „Great brands lead users, not the other way around.”
Cu alte cuvinte, ăia mari au felul lor de a face lucrurile şi se pare că le merge chiar foarte bine. Apple şi IKEA sunt două exemple grăitoare în acest sens, pe care le-am descoperit într-un articol foarte bune. Vă redau bucata de text chiar pe limba lor, ca să fie totul limpede.

„At Apple, we don’t waste our time asking users, we build our brand through creating great products we believe people will love.
At IKEA the unspoken philosophy is: „We show people the way.” IKEA designers don’t use user studies or user insights to create their products.

Nu e neapărat de condamnat ceva în situaţia de faţă. Unii spun că au încercat să facă din user un king, dar pur şi simplu nu a mers. Alţii susţin că nu e atât de uşor să gestionezi păreri diametral opuse şi că o filozofie corectă e cel mai sănătos lucru.

Vorba autorilor, Jens Martin Skibsted şi Rasmus Bech Hansen: „It’s time for brands to step up and trust themselves again.”

[photo via]

Zi și tu

opinii