iA


Universitatea Alternativă e pe val!

Scris pe de Oana Filip

DoR a scris despre Universitatea Alternativă în ultimul număr și bine a făcut. Nu doar pentru că sună frumos să știi că sunt oameni care își bat capul cu o astfel de inițiativă, ci pentru că e bine ca astfel de povești să aibă mai mulți ascultători. Cu interviul de mai jos poate ajut și eu în sensul ăsta.

Universitatea Alternativă

via

Universitatea Alternativă. Alternativă la ce?

Alternativă la sistemul de educație clasic, nu doar la sistemul de educație din România. Alternativă la modul (tradițional) convențional de a învăța (la școală), alternativă la îndoctrinare, plictiseală și obediență. Deși suntem numiți alternativi, paradoxul este că modelul de educație pe care noi îl promovăm este inspirat din felul nostru natural de funcționare ca și oameni (în care învățăm în mod natural). Promovăm principii precum învățarea prin joacă, învățarea alături de alți oameni și învățarea prin practică. Modelul clasic de educație este cel care este nenatural și împotriva firii umane,  este un model în care înveți de mic că o să ai șef,  este un model în care înveți din cărți, nu făcând și în care colaborarea cu ceilalți se numește copiat și este pedepsită ca atare.

Am pornit ca o alternativă pentru că am văzut pe pielea noastră că dacă vrem să aducem o schimbare este imposibil din interiorul sistemului. De aceea ne-am decis să creăm un exemplu de universitate așa cum ar trebui să fie, sperând că vom inspira și “sistemul” să adopte din practicile noastre. Totuși, când spunem alternativa, nu vrem să se înțeleagă împotriva. Suntem deschiși la colaborarea cu universitățile pentru a îmbunătăți împreună sistemul educațional din România.

Şi la voi e cu tablă şi catedră. Cine, unde stă?

La noi e cu lego și cu bean-bag-uri. Cu laptopul lângă tine și mulți oameni care vorbesc.  Activitățile se întâmplă în Learning House, o casă foarte mișto pe la Romană. Aici avem 10 camere, din care în 6 camere se întâmplă cursurile și experiențele de învățare, iar o cameră este dedicată întâlnirilor 1 la 1. De asemenea,  avem un studio foto-video (MediaLab), la subsol avem ateliere,  avem o cafenea (Educafe) și un incubator de afaceri (Incubator B3) în cadrul căruia oferim spațiu de lucru. Pe lângă evenimentele noastre, se întâmplă o grămadă de alte activități organizate de alții, precum training-uri, improvizație sau workshop-uri.

Se zice că investiţia în educaţie e cea mai greoaie şi mai consumatoare. De timp, de energie, de bani. Aşa o fi?

Dezvoltarea oamenilor necesită puțină răbdare și e probabil cel mai sofisticat tip de investiție din lume: nu investești azi și mâine vezi schimbarea. Odată declanșat potențialul uman este însă cea mai profitabilă investiție. Mai poți privi educația ca un serviciu iar în România abia am început să înțelegem că e normal să plătim pentru educație. Pe de altă parte, în lume educația superioară a ajuns să coste mult prea mult. Noi vrem să atingem un echilibru și să oferim o experiență cu adevărat valoroasă, fără să te facem dator pe viață.

Ce mesaj transmiteţi? Pentru ce vă bateţi cu pumnul în piept?

Ken Robinson spune, într-unul dintre discursurile sale de pe TED, că toate sistemele de educație din lume sunt acum în schimbare. Când spunea el asta, proiectul nostru era doar un vis vag, o ambiție. Acum îl poți vedea, atinge și simți. Și e în ton cu alte proiecte din locuri în care unii emigrează. Deci se poate.

Mesajul ăsta nu e despre noi ci pentru noi – cei care facem lucrurile să mearga mai bine. Putem altfel! Hai la treabă!

Cine vine la voi, ce învaţă şi cu cine?

La noi vin oameni de toate vârstele (dar chiar de toate vârstele), iar înscriși în Universitatea Alternativă sunt 137 de studenți, cu vârste între 19 – 25 de ani, dar avem în măiestrie (cea de-a 4 etapă de dezvoltare) și tineri profesioniști cu vârste între 26 – 31 de ani.  Avem peste 100 de evenimente pe an la care participă și câte 130 de oameni, jumătate din ei studenți la noi, jumătate oameni resursă (oameni din companii, mentori, coachi, antreprenori etc). O caracteristică pe care o au în comun toți acești oameni este dorința de a contribui și de a schimba în bine lumea din jurul lor.

Avem trei “facultăți”/domenii de interes: New Media School, HREmotion, Sync’er School (leadership și dezvoltare de organizații) și vom mai porni două: Educație și Vânzări. Cei care țin cursurile sunt ceea ce numim noi practicieni, adică sunt oameni care profesează meseria despre care “predau” (de ex. cursul pe Storytelling a fost ținut de Cristi Lupșa, fondator Decât o Revistă). Un alt criteriu este ca studenții care participă la cursuri să aplice în viața reală ce învață, de asta studenții alternativi sunt din organizații de tineret, din companii sau antreprenori.

Care-i încăpăţânarea voastră? Unde doriţi să ajungeţi?

Încăpățânarea aia mare este ca pe termen lung să transformăm sistemul de educație din România. În 10 ani noi zicem că 1% din studenții din România vor învăța în universități alternative, dar vor fi acei 1% care au potențialul de a deveni agenți de schimbare și care pot conduce schimbarea în bine a societății românești. După ce vom fi demonstrat că o universitate bazată pe principii cum sunt autonomia în învățare, colaborarea și impactul în societate are rezultate remarcabile, sperăm că vom ajunge să lucram și cu actori importanți din educația românească pentru a implementa bune practici în “sistem”.

V-ar tenta să duplicaţi ideea şi în alte oraşe?

Daaa.. clar. În 10 ani vom avea 10 centre universitare alternative dezvoltate. Chiar de la Cluj am primit o ofertă foarte hotărâtă de extindere.

Dacă aţi apucat să răsfoiţi prin blog, aţi văzut că cine răspunde la întrebări lasă şi un mesaj de final, pentru subsemnata. Al vostru care e?

Oana, când ajungem cu universitatea la Iași, abia așteptăm să te avem prof alternativ sau student. La noi suntem și una și alta.

Îi mulțumesc Elenei pentru deschidere și răbdare și lui Horațiu pentru răspunsurile scrise pe îndelete.

Comments

comments