Live blogging la trainingul de Industrii Creative
Scris pe de Oana Filip
E prima oară când fac nebunia asta, aşa că vă rog indulgenţă şi răbdare.
Intro
Sunt la Târgovişte cu Adriana, unde reprezentăm Asociaţia Industrii Creative în cadrul proiectului „Harta creativităţii judeţului Dâmboviţa – instrument de formare culturală şi antreprenorială a elevilor de liceu”. Titlul nu poate fi spus dintr-o răsuflare, dar ce se întâmplă aici mă surprinde tare plăcut.
[08:00]
Am ajuns în sala de training de la Biblioteca Judeţeană Dâmboviţa „I.H.Rădulescu”. Mutăm scaune şi mese, pregătim necesarul pentru Marshmallow Challenge, facem poze şi cunoştinţă cu elevii şi organizatorii.
[09:07]
Industrii Creative – sesiune interactivă despre ce sunt industriile creative şi importanţa lor
Participanţii au la dispoziţie un minut şi jumătate în care trebuie să afle cât mai multe lucruri despre partenerul de discuţie. Bine de ştiut: sunt şi profi în sală. Poate de asta unii elevi vorbesc doar de olimpiadele la care au participat. 🙂
[09:32]
Corina, unul dintre organizatorii evenimentului de astăzi ne spune ce înseamnă proiectul acesta la nivel local şi de ce a ţinut morţiş să îl facă. Ne spune că persoana care a inspirat-o să facă acest demers este Cătălin Ştefănescu de la „Garantat 100%”. În cadrul emisiunii a aflat despre Consiliul Britanic, care încearcă să identifice potenţialul de creativitate în anumite arii de interes.
Dorinţa Corinei este aceea de a încerca să identifice zone culturale şi artistice care pot să contribuie la dezvoltarea economiei creative la nivel local, dar nu numai.
Corina tocmai ne spune că atelierele creative pe care vrea să le deruleze se pot materializa într-o serie de evenimente la Muzeul Ţăranului Român.
***E emoţionant să vezi câtă pasiune şi implicare poate să există în rândul unor oameni şi cum asta îi motivează să lupte până în pânzele albe pentru ce îşi doresc.
[10:06]
Ce sunt Industriile Creative?
Adriana ne spune că nu există o definiţie foarte bine conturată, dar că ele reprezintă acele industrii care îşi au originea în creativitatea, priceperea şi talentul individual. IC sunt formate din 12 sub-sectoare: advertising, arhitectură, artă şi piaţa de artă, meşteşuguri, design, modă, film, video şi fotografie, software, muzică, arte, tipărituri, televiziune, radio.
Adriana pomeneşte despre linia subţire dintre industriile creative şi cele culturale. Cele din urmă sunt mai mult consumatoare şi mai puţin generatoare de bani.
Ce sunt industriile bazate pe copyright?
Una peste alta, ele reprezintă un mix de industrii culturale creative, noile industrii şi industrii tradiţionale.
Ce este proprietatea intelectuală?
O elevă de liceu ne dă o definiţie simplă „ceva creat cu mintea ta, care trebuie protejat de un organism recunoscut oficial”. Mai mult decât atât, ştie şi despre misiunea OSIM. Good game!
***Adriana ne arată filmuleţul Creative Growth pentru a înţelege mai bine ce sunt industriile creative.
În continuare, Adriana vorbeşte despre proiectul iniţiat de British Council în 2005 şi la ce rezultate a condus: ghidul „Creative Iaşi”, Şcoala de toamnă „Dezvoltarea comunităţii prin industriile creative”, 25 de tineri antreprenori creativi instruiţi, cinci idei de regenerare urbană pentru Iaşi, ideea de a pune bazele unui ONG.
Asociaţia Industrii Creative
Câteva idei despre ce facem la Iaşi, că motivaţi suntem din plin. De reţinut sunt programele de training şi mentorat (Atelierul Produselor Creative) şi evenimentele de networking (Creative Coffee).
Vorbim despre creativitate la nivel individual sau colectiv şi cum se pot mişca lucrurile la Târgovişte. Poate până la finalul întâlnirii de astăzi îi convingem să facă prima ediţie CC. Promitem să venim, chiar dacă oraşul e la 500 de km distanţă. 🙂
[11:15]
Două din participantele din sală ne pomenesc de cum cineva din apropierea oraşului are un atelier de orfevrărie şi trăieşte doar din asta. Mai mult decât atât, văd că deja se vorbeşte despre o invitaţie pentru a-l cunoaşte şi chiar de a lua lecţii la faţa locului. Păcat că e abia săptămâna viitoare că ne-am fi dus şi noi cu mare drag.
[11:40]
A început Marshmallow Challenge. O nebunie cu spaghetti, sfoară, scotch şi marţipan. Am o echipă preferată, care sper să câştige. Se pare că puţinii băieţi care sunt astăzi cu noi fac schiţe ca să le explice fetelor cum va arăta structura finală. Vedem dacă simţul ingineresc i-a ajutat or ba. Nu de alta, dar au doar 18 minute la dispoziţie.
Răsturnare de situaţie: prima echipă care a terminat a trişat şi a folosit un material pe care nu îl aveam în kit-ul primit. Se pare că refac structura pe ultma sută de metri.
Între timp, echipa de care vă spuneam mai sus a pierdut. Nu-i de mirare pentru că Adriana tocmai ne spune că cei mai buni la acest joculeţ sunt copiii de la grădiniţă. In your face! Aproximativ 2,000 de oameni au participat până acum la Marshmallow Challenge, iar rezultatele dovedesc o dată în plus că fiecare din echipă trebuie să îndeplinească un rol, să aibă capacitatea de a vizualiza un prototip şi de a lucra bine în echipă.
[12:30]
Cum transformi un oraş gri într-unul colorat?
Adriana ne povesteşte despre cum arăta Manchester-ul acum 4 ani, când BBC voia să îşi mute sediul din Londra. Brieful era aşa: BBC vrea să plece, are 500 de angajaţi plus famiile lor. Unde să meargă? Aşa a apărut ideea „Media City UK”, un concept curajos, care a generat o mulţime de lucruri bune (locuri de muncă, lanţuri de cafenele ş.a.).
Începe sesiunea de generare de idei pentru a înfrumuseţa oraşul Târgovişte.
Gata. Asta a fost întâlnirea de la Târgovişte. Mi-ar plăcea să revin, mai ales dacă cineva chiar va implementa una sau mai multe din ideile pomenite mai jos. Vorba lui Seth Godin „GO, GO, GO!”
- Graffiti City / Aqua Park cu tematică Dracula / Adventure Park;
- Pavaje cu mesaje care caracterizează oraşul / Evenimente tematice;
- Mesaje de întâmpinare în cât mai multe limbi / Bar cu povestitori la Turnul Chindiei / Reabilitarea tunelului la Mănăstirea Dealu / Reluată iniţiativa MICRO, prin care fiecare cartier e reprezentat de o anumită culoare;
- Macheta Turnului Chindiei, în care este inclusă şi un labirint, poziţionată în centrul oraşului;
- Bănci muzicale în parcuri / Zid amplasat în zone cu trafic mare, în care trecătorii să scrie un mesaj / Ziua Baloanelor de Săpun / Cinematograf pe apă;
- Lucrări expuse pe străzi, acestea din urmă având un nume sugestiv / Ateliere de meşteşug ambulant
Am plecat la masă. Plecăm în seara asta în Bucureşti.