iA


APC#2 – Ziua 1 – Marius Ursache

Scris pe de Oana Filip

[9:30]

Prima zi la APC#2. Adriana a făcut o esenţă a ceea ce înseamnnă acest accelerator de startup-uri, de ce facem ce facem, unde ne dorim să ajungem şi care sunt aşteptările. Marius a început cu o scurtă prezentare, iar acum fiecare membru spune câteva cuvinte despre ei. Provocarea a rămas aceeaşi ca la prima ediţie: fără informaţii din buletin, mai degrabă detalii care contează şi care te fac să fii memorabil.

Foarte tare e că echipa eWeekend.ro e din Târgu-Mureş. Au venit la APC#2 pentru că „cea mai slabă variantă e să fii doar angajat”. Ăsta da spirit antreprenorial! Mă bucur că programul atrage atenţia şi celor din afara Iaşului şi cine ştie? poate că vom iniţia şi un APC Târgu-Mureş, APC Timişoara, APC Bucureşti.

[10:00]

Pe slide scrie mare „What is a startup?”

Un răspuns din sală: „ceva fără mijloc, fără sfârşit”, altcineva „un startup e atunci când nu ai bani”, „să fie ceva făcut, să nu fie doar o idee”. Marius a început deja să deseneze ce este un startup şi cum putem să înţelegem mai bine ce presupune el. S-a ajuns la concluzia că un startup înseamnă automat riscuri. Pe lângă o echipă foarte tare, o idee genială şi alte elemente care vor fi dezvoltate de-a lungul programului, crizele fac parte din viaţa unui startup şi e nevoie să ne asumăm asta.

9 din 10 startup-uri eşuează. Nu e o veste prea îmbucurătoare pentru participanţii la APC#2, dar cine a zis că va fi uşor? 🙂

E o atmosferă destul de încordată în sală, cu multe priviri în pământ şi probabil şi cu şi mai multe întrebări care nu vor fi verbalizate prea curând. Important e că există un sentiment plăcut de încredere şi optimism care se simte şi care sper să îi motiveze pe participanţi să muncească pe brânci.

[10:27]
E  mişto că echipele dau feedback între ele. Asta înseamnă multe, dar mai ales e o dovadă a faptului că nu sunt atenţi doar la ideea lor de produs, ci chiar simt că fac parte dintr-un program. Marius adresează muuuuuulte întrebări şi mare parte din ele rămân fără răspuns, dar sper că până la sfârşitul zilei se vor schimba lucrurile. Sfat din partea lui: „nu încercaţi să faceţi şi aia şi aia şi aia, ci doar un singur lucru şi să îl faceţi bine”.
Am cam pierdut ritmul cu ce se întâmplă, tocmai pentru că se aruncă idei dintr-o parte în alta şi nu ştiu pe care să le selectez. Cert e că avem un MVP – Minimum Viable Product din partea eWeekend.ro, o echipă care deja lucrează la produsul lor şi care încearcă să îl facă să funcţioneze.
Oricum, simt că ne îndreptăm spre un exerciţiu care la APC#1 a adus multe surprize: persona. Sunt curioasă cine este clientul pentru fiecare echipă în parte, ce face, unde mănâncă, cum se îmbracă şi ce pasiuni are.

E foarte fain să vezi echipe super hotărâte şi convinse că nu există concurenţă şi în două minute să îşi schimbe complet opinia. Pentru fiecare idee în parte există cel puţin un competitor mai bun, mai puternic. Asta nu înseamnă că participanţii trebuie să îşi strângă jucăriile şi să plece acasă, ci că drumul e plin de provocări şi nu sunt uşoare.
Trebuie să recunosc că echipa eWeekend dă dovadă de pragmatism nu doar în ceea ce priveşte propriul startup, ci şi în recomandările pe care le fac colegilor de la APC#2. Cool!

[11:31]
Marius dă multe exemple utile şi îi ajută să facă tot felul de conexiuni ca să înţeleagă mai bine nu doar în ce se implică, ci cum pot să pornească cu dreptul. E un pic dificil cu selecţia şi scrierea lor aici tocmai pentru că există şanse mari să redau prea puţin. O concluzie ar fi că la capitolul „Cine dă bani?” mulţi dintre participanţi dau din umeri sau preferă un răspuns elegant. Ce nu ştiu ei încă e că de la eleganţă vor ajunge să numere cenţii. 🙂
Sper că după pauza de cafea să se întoarcă toţi participanţii. Marius a reuşit încă o dată să le zdruncine universul. Vă ţin la curent dacă rămân tot cinci echipe sau vom mânca mai multe fursecuri. 🙂

[12:36]
Well, am rămas în formulă completă. Marius îi întreabă pe participanţi „De ce are nevoie un business ca să funcţioneze?” Răspunsuri variate: de la clienţi, la bani şi până la echipă. Din fericire sau nu, Marius nu se mulţumeşte cu variantele astea şi încearcă să ajungă la ceva mult mai specific. „De ce ar plăti cineva pentru produsul vostru?” Printre răspunsuri:
– este un produs total nou;
– rezolvă o problemă urgentă;
– este cool;
– …
Mentorul reduce tot amalgamul la faptul că „trebuie să rezolve o problemă dureroasă şi reală”. Iar când spune „reală” nu se referă la faptul că e remarcată doar de cei care propun produsul respectiv, ci una resimţită la nivel mult mai larg.
Pe slide scrie aşa: Pains / Problems / Needs / Social stuff. Fiecare echipă trebuie să aleagă categoria în care consideră că intră ideile lor de produs.

[13:05]
Am ajuns la partea mea preferată din ziua de astăzi: persona. Sunt curioasă să văd cum o să-şi definească fiecare echipă în parte clientul. Marius dă primul exerciţiu mai complex: nume, pasiuni, obiective personale şi profesionale, unde lucrează, care e ultima instituţie de învăţământ, cât de mare e familia din care face parte, cum se distrează etc.
Până să îndeplinească această sarcină, Marius le dă câteva ponturi legate de competiţie şi piaţă şi de maturitate pentru amândouă. Se vorbeşte despre Microsoft, Apple, Instagram, Samsung şi cum au reuşit ei în nişa lor. Toate astea legate de product push şi market pull, două concepte care îi ajută pe participanţi să înţeleagă mai bine unde se situează.
Din nou despre „bătălia oceanelor roşii şi a celor albastre” preluată din cartea „Strategia oceanului albastru”, pe care o recomand călduros. Informaţiile şi studiile de caz de acolo se pliază în orice industrie şi aduce la suprafaţă câteva adevăruri importante.

Fiecare echipă trebuie să ia 3 interviuri cu persona, să culeagă cât mai multe insighturi şi să revină în sala de training pentru a prezenta concluziile. De asemenea, trebuie să calculeze care este total addressable market pentru clientul respectiv. Pentru asta şi pentru pauza de prânz plec 2 ore din faţa laptopului.

Stay tuned!

[15:30]
Echipele trebuie să se întoarcă în mai puţin de 30 de minute. Până una alta, Marius le pregăteşte câteva surprize, Andrei Gheorghiescu vine în vizită, iar eu încerc să îmi dau seama ce va urma.

Am revenit din pauza de prânz.
Începe prezentarea fiecărei echipe. Ia să vedem cine e persona pentru fiecare din cele 5 idei de la APC#2.
Între timp Marius a dat câteva detalii despre planul de mentorat de 3 luni: cine se implică, ce ne dorim cu el, la ce e bun, cum monitorizăm ce se întâmplă şi care e DL-ul pentru lansarea primului MVP.
Smtp: Gigel, 30 de ani, salariul de 1,000 euro, este şi vorbitor şi parte din audienţă;
eWeekend: George, 26 de ani, are între 5-6 prieteni, îi place să călătorească, să iasă în oraş, are viaţă socială, are o relaţie, câştigă 450 de euro;
Two 4 Start: băiat, 26 de ani, 1200 ron pe lună, barman, mai are o soră, îi place jazz-ul, colecţionar de discuri, merge la concerte, îi place alpinismul;
Funkyfresh: Gigica, 1500 ron, mamă, prietenii ei sunt colegii de muncă, are 1-2 copii, îi place să gătească, vrea ca propriul copil să fie performant la şcoală pentru că asta o face să fie împlinită, vrea să avanseze la job;
Namogo: Milton, 26 de ani, freelance designer, câştigă 1,000 dolari pe lună, îşi plăteşte taxele, prietenos, dar nu social, îşi doreşte recunoaştere pe plan profesional, să fie trendsetter.

[17:19]
Business Model vs Business Plan
Marius recomandă echipelor cartea „Business Model Generation” şi clarifică fiecare element în parte din diagramă:
– customer segments (pentru cine creaţi valoare?);
– value proposition (ce durere rezolvi?);
– channels (cum află de mine?);
– customer relationship (care e genul de relaţie prin care câştigaţi clienţi?);
– revenue streams (cum faci bani?);
– key resources (care sunt resursele de care aveţi nevoie)?
– key activities (care sunt activităţile esenţiale care vă aduc bani?);
– key partners (care sunt partenerii strategici de care aveţi nevoie?);
– cost structure (care sunt costurile pe care le aveţi?)

Pentru un startup este foarte important următorul traseu: construieşte – măsoară – învaţă. Cei trei paşi ajută la centralizarea informaţiilor care chiar contează, selectarea lor şi realizarea unui plan de acţiune în cunoştinţă de cauză. Marius dă mai multe exemple, printre care şi Bravatar.me, prin care a încercat să atragă atenţia, să stârnească interesul şi să facă un pas în faţă cu un altfel de produs.

[19:02]
Ne apropiem de finalul zilei. Pe slide scrie „Keep the main thing the MAIN thing.” Echipele trebuie să facă propriul Business Model şi să îl analizeze împreună cu Marius. Pentru asta au timp de lucru 20 de minute şi de prezentare 5.
Nu a fost o zi uşoară sau scurtă, dar feţele participanţilor transmit mai mult decât probabil o să o facă chestionarele de evaluare.

Îi mulţumim lui Marius pentru răbdare şi informaţiile extrem de utile pe care le-a împărtăşit, dar mai ales pentru consultanţa pe care a făcut-o şi pentru recomandările argumentate pe care le-a oferit celor cinci echipe. APC#2 continuă mâine cu Manu, care va discuta despre Capturing Value, o temă deloc comodă, dar în cadrul căruia participanţii vor învăţa cum să facă bani sau cum să facă şi mai mulţi bani.

Mai puteţi citi despre ce s-a întâmplat în sala de training la Anca, puteţi vedea fotografii pe Instagram la #apcro şi puteţi trage un ochi pe ciripiturile de pe Twitter – #apc.ro

A fost ca în poza de mai jos:

Seară frumoasă şi să vă fie de bine!


Zi și tu

opinii