iA


APC#2 – Ziua 3 – Ilie Ghiciuc

Scris pe de Oana Filip

În dimineaţa asta am intrat în sala de training împreună cu Ilie Ghiciuc, cel care îi va învăţa pe participanţii de la APC#2 cum să livreze valoare clienţilor. Elefantul de la Thinslices e nelipsit de pe primul slide şi sper ca până la finalul zilei fiecare echipă să reuşească să aibă propriile „thinslices” ale startup-urilor.

E prima oară când sunt prezentă la un training susţinut de mentorul de astăzi, motiv pentru care vă cer iertare de pe acum dacă voi scrie mai puţin. S-ar putea să fiu ochi şi urechi mai mult ca de obicei şi să mai uit de taste.

[9:36]

Ilie îi întreabă pe participanţi cum a fost prima zi, dar răspunsurile se pare că îl surprind. Nu se aştepta să îi vadă aşa relaxaţi, dar de fapt ei sunt obosiţi. Plus că există şi varianta în care nu au băut cafea. Trece la o prezentare scurtă a companiei Thinslices, iar apoi la două vorbe despre el. Şi uite aşa aflu cum a convins el un tip să îşi deschidă o firmă în Iaşi în cadrul căruia s-a ocupat de management. Nu neapărat că s-a dat în vânt după asta, ci pentru că cineva trebuia să facă „this dirty job”.

Îmi place mult faptul că e calm şi stăpân pe sine, dar mai ales pentru glumele smart pe care le face. Toate astea într-un mod foarte serios că altfel ar fi fost prea mare discrepanţa între ce spune şi hainele pe care le poartă. E foarte tare că vorbeşte despre relaţia lui cu Vlad Bodi, cum au pornit, care e rata de eşec, respectiv de succes.

Dacă până acum exista o poveste întreagă pentru fiecare startup în parte, mă bucur să văd cum la fiecare echipă lucrurile sunt mult mai specifice. Asta se datorează în primul rând exerciţiului propus de Ilie – „Elevator Pitch”: în 60 de secunde trebuie să ne convingă să cumpărăm produsul. E foarte tare că mentorul crează contexte cât mai apropiate de ce se întâmplă în realitate: pune întrebări suplimentare, enervează, face glume, se preface că e dezinteresat ş.a.

[10:00]
Ilie dă exemplu de un pitch făcut de el pentru Zyway făcut în faţa unui grup de investitori. Mai are sens să spun că e foarte convingător şi că da, îţi cam vine să scoţi bani din buzunar? Dă foarte multe exemple nu doar de pitch-uri care au reuşit, ci cum au reuşit. Iar pentru fiecare echipă dă câteva sugestii foarte punctuale.

Parcă altfel simţi şi înţelegi o serie de situaţii când exemplele care sunt împărtăşite îţi aparţin. Exact asta face Ilie acum: bad examples and good examples pe care le-a trăit sau încă le trăieşte.
Următoarea întrebare ridicată la fileu „What is operations?”. Încă o dată revenim la ce a spus şi Marius în prima zi sau Manu în a doua – idei bune are toată lumea, dar implementarea bună o fac puţini.

[10:31]
Trecem la proceduri, iar Ilie dă exemplu BPM – Business Process Management. Rolul acestuia este de a ajuta să afle care sunt costurile pe fiecare activitate, unde trebuie automatizat, care sunt procesele, cum pot fi îmbunătăţite.
Ziua de astăzi e despre cum faci ca lucrurile să se întâmple, nu doar să le planifici şi să visezi le ele zile înşir. Urmează ca fiecare echipă să îşi facă o listă de procese pentru propriul startup. Asta îi va ajuta să ştie ce se întâmplă în fiecare moment şi cum pot să intervină dacă e cazul. Mentorul trece pe la fiecare echipă şi dă feedback, nu le spune ce să facă, însă pune suficient de multe întrebări încât să îşi dea seama că mai au de lucrat.

[11:39]
Cele două motive principale pentru care startup-urile eşuează sunt: lipsa unui cashflow şi inexistenţa unei viziuni comune la nivel de fondatori. Plecând de aici, Ilie vorbeşte despre procesul de recrutare de la Thinslices: start, mail de confirmare, review la CV, interviu pe Skype dacă e cazul, interviu tehnic, interviu face2face, oferta.
Exerciţiu: fiecare echipă trebuie să modeleze cele 2-3-4 procesele cele mai importante şi să detalieze concret activităţile plus ce se întâmplă în situaţiile mai puţin roz.

Între timp am luat o pauză de cafea de 10 minute, iar acum revenim în sala de training. Vă spun în 20 de minute care sunt rezultatele exerciţiului.

[12:19]
Se lucrează atât de intens încât mă simt ciudat că tot ce fac e să vă scriu despre asta. Poate reuşesc să trec şi eu prin exerciţiul ăsta, chiar dacă într-un alt context. Cred că e foarte util să găseşti procesele potrivite în startup-ul pe care vrei să îl creşti sau în compania pe care vrei să o faci mai bună. Rar e nevoie de redescoperirea apei calde. De cele mai multe ori e vorba de modul în care deschizi robinetul şi de la ce te aştepţi să se întâmple după ce ai făcut asta.
Ilie stă cu pixul în mână şi discută cu fiecare echipă procesele pe care le-au setat ca fiind cele mai importante pentru produsul lor. Îi convinge să detalieze activităţile, să găsească taskuri specifice şi să fragmenteze totul în bucăţi cât mai mici. SmtP întreabă cât e de eficient să faci asta, iar răspunsul mentorului e monosilabic „foarte”.


[12:44]
Trecem la subiectul următor: resurse umane. Mi-am dat seama în ultima lună cât e de important să ai un partener profesional cu care să rezonezi. Rolurile asumate să fie complementare, echipa să aibă o dinamică bună şi procesul în sine să fie al naibii de greu, dar la fel de plăcut.

Sunt foarte recunoscătoare pentru ce se întâmplă la AIC.

Fiecare echipă de la APC#2 trebuie să identifice rolurile pe care trebuie să şi le asume resursele umane, să se asigure că sunt potriviţi pentru activitatea în cauză şi că există rezultate. Urmează apoi realizarea unui profil.

eWeekend: Sales Staff, asta e persoana de care au nevoie în momentul de faţă;
Namogo: Product Manager, o persoană care are know-how despre cum poţi dezvolta un produs în online, abilităţi de project management, background în marketing;
Two 4 Start: Programator, să aibă cunoştinţe de SEO, să fie pasionat de cinematografie, să dea dovadă de disponibilitate.

[13:35]
Plecăm să luăm masa de prânz şi ne întoarcem cu alte bunătăţi. Pentru creier nu pentru gură, se înţelege. 🙂

[15:45]
Am chiulit puţin, dar între timp am aflat că echipele lucrează la cashflow. Se aud sume care mai de care, toate în euro. Nu prea pot să îmi dau seama cât de relevante sunt având în vedere că nu ştiu la ce sunt raportate. Aşa că mai bine aştept cuminte şi poate aflu detalii suplimentare.
E bine că între timp a venit şi Cristi Bârlădeanu, unul dintre mentorii de lal APC#2 despre care echipele vor afla mai multe duminică, la Demo Day.

Au început prezentările de cashflow la APC#2. Mă depăşeşte traducerea unor tabele în cuvinte, motiv pentru care o să dau skip de data asta. Cert e că e un exerciţiu foarte util tocmai pentru că îi obligă pe participanţi să previzioneze o serie de costuri în cunoştinţă de cauză.

[17:30]

Echipele lucrează la Business Plan, dar pentru că suntem pe ultima sută de metri vom asculta doar o singură prezentare. Marius vorbea în prima zi de Business Model, pe care l-au făcut şi discutat, acum urmează episodul 2.


Ţin minte perfect ce sentiment plăcut am avut la APC#1 când l-am ascultat, dar mai ales când am văzut cât de mult s-a implicat Cristian Manafu. Ei bine, astăzi am retrăit bucuria de atunci. Îi mulţumim mult de tot lui Ilie pentru pragmatism, seria de instrumente utile pe care le-a prezentat şi explicat, dar şi pentru că a contribuit la evoluţia startup-urilor creative de la APC#2.

[18:26]

Ilie a terminat ziua de astăzi cu o poveste care personal m-a emoţionat foarte tare şi a cărei morală am să încerc să nu o uit prea repede. Mulţumesc!

Mâine e zi de comunicare şi PR cu Raluca Băilescu de la Makesense, aşa că merită să staţi cu ochii pe blogul lui George. Sunt şanse mari să las tastele şi să mă apuc de fotografii.

Sper că v-a plăcut şi că la APC#3 veţi fi în sală nu în faţa laptopului.

Comments

comments